אבות הזן הקוריאני

בית הספר לזן "קוואן אום" (Kwan Um) הוקם על-ידי הזן מאסטר הקוריאני סונג סאן (Seung Sahn). הוא לקח את החוכמה העוצמתית והתרגולים הרוחניים השונים של מורי הזן הגדולים שקדמו לו והפך אותם על-פיהם, תוך יצירת דרך לימוד בהירה ופשוטה שבכוחה לפתוח את תודעתם של תלמידי זן בארה"ב ובאירופה. העושר הרוחני והנוכחות הבינלאומית של בית הספר קוואן אום מהווים עדות להצלחתו. במבט לאחור
אל עבר השורשים הקוריאניים של זן מאסטר סונג סאן, ניתן בקלות לגלות את המקורות של הוראתו המעוררת, הישירה והבהירה, שהועילה
לתלמידים רבים עמם נמנים גם יורשי הדהארמה המערביים שלו.

הזן הקוריאני צמח מתוך שורשיו של הזן הסיני לפני שנים רבות. לאחר מכן הוא חודש על-ידי טה גו (Tae Go), הנזיר הקוריאני המפורסם
שביקר בסין וקיבל העברה של הדהארמה במסגרת שושלת הרינזאי של הזן הסיני. קו זה התבסס בהמשך במסגרת
מסדר הצ'וגיי (Chogye) של הבודהיזם הקוריאני, אשר עד לימים אלו ממשיך להיות המסדר הנזירי העיקרי בזן הקוריאני.
המסורת של טה גו המשיכה ברבות השנים, תוך שהיא עוברת תקופות של דעיכה, דיכוי והיכחדות, ושבה לחיים בדמותם של זן מאסטרים
קוריאניים דגולים בני המאה ה-19: קיונג-הו (Kyong Ho) ומאן-גונג (Man Gong).

זן מאסטר מאן גונג
זן מאסטר קו בונג
זן מאסטר קיונג הו
זן מאסטר סונג סאן

ההיסטוריה של בית הספר שלנו

בית הספר לזן Kwan Um הוא ארגון בינלאומי של מרכזי וקבוצות זן שהוקמו תחת ניהולו של הזן מאסטר הקוריאני Seung Sahn. זן מאסטר סונג סאן נסע לראשונה למערב בשנת 1972 ופגש את תלמידיו המערביים הראשונים בפרובידנס רוד איילנד, בארצות הברית, שם הקים את מרכז הזן הראשון בעיר פרובידנס. עד מהרה נוצרו מרכזי זן נוספים בשני החופים ובמערב התיכון של ארה"ב.

בשנת 1978 החל זן מאסטר סונג סאן לנסוע לאירופה, ומרכזי זן חדשים הופיעו במהירות במדינות רבות כולל ספרד, פולין וגרמניה. הוא ביקר באופן קבוע בהונג קונג, סינגפור ומלזיה, והקים מרכזי זן חדשים באסיה מחוץ לקוריאה. זן מאסטר סונג סאן הכיר לסטודנטים מערביים רבים את סדנאות הזן האינטנסיביות של 90 יום המכונות "קיול צ'ה", המהווה היבט מרכזי בתרגול הזן הקוריאני לנזירים ונזירות מזה למעלה מ -1,000 שנה. כיום קיולצ'ה מתקיימים בכל שנה בקיץ ובחורף במרכזי זן בצפון אמריקה, אירופה ואסיה, בהם נזירים, נזירות ותלמידים יכולים כולם לתרגל ביחד זן.

במהלך השנים הוקמו עוד מרכזים וקבוצות ברחבי העולם ובשנת 1983 צמיחה זו הובילה להקמתה הפורמלית של בית הספר קוואן אום, במטרה לספק לכידות ותמיכה אדמיניסטרטיבית לכל מרכזיה. קוואן אום פירושו "לתפוס את הצליל העולמי", לשמוע את קולות הסבל של היקום ולהציע עזרה.

כיום בית הספר הבינלאומי לזן קוואן אום מונה יותר ממאה מרכזים וקבוצות ולמעלה מ -40 זן מאסטרים מוסמכים (Soen Sa's) ומאסטרי דהרמה (ג'י דו פופ סה) המלמדים ביותר מ- 12 שפות. מרכזי הזן של קוואן אום מספקים מפגשי תרגול מדיטציה משותפים, שיחות פומביות וריטריטים הפתוחים לכל מי שרוצה לתרגל זן. בית הספר מעניק גם הכשרת מורי דהרמה לתלמידים, הכשרה עם מגורים והכשרה נזירית במרכזים ייעודיים. ישנם שלושה אזורים מנהליים עיקריים בתוך הארגון: אמריקה, אירופה ואסיה.

זן קוריאני בישראל

הפעילות של קואן אום ישראל החלה לאחר ביקורו של זן מאסטר סונג סאן בישראל בשנת 1997. כיום קיימים בישראל שני מרכזי זן בהוד השרון ובתל אביב ושתי קבוצות זן בפרדס חנה ובחיפה.

הסנגהה הישראלית מקיימת באופן קבוע מספר ריטריטים במהלך השנה בנוסף לתרגול השבועי המתקיים במרכזים ובקבוצות השונות.
בשנת 2017 הופיע המורה הישראלי הראשון בשושלת מורי בית הספר כאשר יובל גיל פופ סה-נים קיבל "אינקה" (הסמכה ללמד).

המורה המנחה של הסהנגהה הישראלית היה זן מאסטר וו-בונג אשר ליווה אותה מראשיתה, עד שנת  2013 בה עזב מאסטר וו בונג את גופו. בשנת 2013 הפך זן מאסטר ג'י-קואנג למורה המנחה של הסנגהה וכיום מנחה איתו את הסנגהה במשותף גם יובל גיל פופ סה-נים.

ריטריט מדיטציה בנצרת
© כל הזכויות שמורות - בית הספר לזן קואן אום ישראל